Táto internetová stránka používa súbory cookies na zlepšenie poskytovaných služieb. Pokračovaním používania stránky s tým súhlasíte ...

Zvyky ktoré zmenia nielen vaše telo, ale aj váš život

Zvyky 1170x370Vedeli ste o tom, že to, čo robíte a ako sa správate v každodennom živote je vo väčšine situácií odrazom vašich návykov? Vedeli ste, že vaše podvedomie riadi, čo a kedy jete, koľko spíte alebo ako trávite svoj voľný čas?

„Sila zvyku je hybnou silou nášho života, je to sila, ktorá určuje naše životné smerovanie.“

Aj keď si to možno neuvedomujeme, náš mozog sa snaží všetku našu činnosť zjednodušovať tak, že vytvára automatické odpovede na vonkajšie a vnútorné podnety, s ktorými sa pravidelne stretávame. Náš mozog nechce, aby sme nad všetkým čo robíme neustále rozmýšľali, práve naopak, chce nám náš život zjednodušiť. Ak by to tak nebolo, museli by sme sa všetky činnosti neustále učiť odznova.

Viete si predstaviť, že každé ráno sa musíte odznova učiť písmená abecedy, viazať si šnúrky na topánkach alebo šoférovať? Nepríjemná predstava, že? Schopnosti a zručnosti ako je čítanie, viazanie si šnúrok či riadenie auta sme si osvojili zámerným učením sa. Je však mnoho iných schopností a návykov, ktoré sa stali našou súčasťou bez toho, aby sme pri ich osvojovaní nad nimi rozmýšľali.

Sú to zvyky, ktoré ovplyvňujú, či ráno stíhame prísť do práce / školy načas, koľko sa venujeme sebe samým, či máme svoj deň zorganizovaný, alebo nás neustále niečo rozlaďuje...

Ak vo svojom živote nič meniť nechcete, pokojne tento článok zavrite. Ak sa chcete lepšie cítiť, mať viac voľného času, schudnúť alebo jednoducho si chcete osvojiť zdravší životný štýl, čítajte ďalej.

Jeden z mýtov, ktorý ľudí odrádza od toho, aby vôbec začali so sebou niečo robiť je to, že si myslia: „Na to, aby som lepšie vyzeral a bol zdravší musím urobiť drastické zmeny vo svojom doterajšom životnom štýle.“ Nie je to pravda.

 V prvom rade treba napísať, že človek nie je schopný z jedného dňa na druhý zvládnuť zmenu vo všetkých oblastiach svojho života. Nie nadarmo sa hovorí, že zvyk, je železná košeľa. Obrovská väčšina ľudí, ktorí sa v rovnakom čase rozhodnú pre viac ako jednu radikálnu zmenu vo svojom živote, skôr či neskôr, zlyhá.

„Kľúčom k úspechu na ceste za zdravím a krásou tela je postupnosť. Postupným osvojovaním si nových zdravých návykov sa každý dokáže dostať tam kam chce. Nikdy si však nesmieme v danom období osvojovať viac ako jeden zvyk.“

Aká je úspešnosť pri osvojovaní si nových zvykov?

Úspešnosť pri osvojovaní si nových zvykov

Je viac ako 85% šanca, že si nový návyk osvojíme, ak ide o jedinú aktuálnu zmenu v našom živote. V prípade dvoch nových návykov v rovnakom čase šanca, že si osvojíme oba návyky klesá na 35%. V snahe osvojiť si naraz tri nové návyky je úspešnosť len 10%.

Návod ako si osvojiť nový návyk:

  1. Vyberte si iba jeden nový zvyk, alebo iba jeden starý zvyk, ktorý chcete zmeniť
  2. Vyberte si zvyk, ktorý je dostatočne veľký na to, aby po jeho osvojení bola evidentná zmena, ale zároveň zvyk musí byť dostatočne malý na to, aby ste ho dokázali zaradiť do každodenného života.
  3. Vyberte si iba taký zvyk, o ktorom ste si minimálne na 90% istí, že si ho dokážete osvojiť a stane sa tak neoddeliteľnou súčasťou vášho života

V nasledujúcich riadkoch nájdete zopár tipov na zvyky, ktoré ak si osvojíte, môžete výborne naštartovať vašu cestu za lepším životným štýlom. Väčšinou každý z nás vie, kde je jeho slabá stránka, stačí len začať konať. So svojou zmenou môžete začať hneď teraz, vyberte si jeden zvyk, o ktorom viete, že ho zvládnete denne opakovať a vykročte za svojou prvou pozitívnou zmenou.

Zdravé návyky z oblasti stravovania

Miska zeleniny denne je zdravá cesta ako schudnúť.

Tip č. 1: Ak chcete schudnúť, začnite s úplne jednoduchým zvykom - každý deň zjedzte polievkovú misku čerstvej zeleniny rôznych farieb.

Čo získate:Okrem toho, že zelenina obsahuje veľké množstvo vitamínov a minerálov je aj výborným zdrojom vlákniny, ktorá udržiava pocit sýtosti a tým pádom, budete menej hladní, čo v konečnom dôsledku bude viesť k redukcii hmotnosti.


Tip č. 2: Chceli by ste sa zdravo stravovať, radi by ste uprednostnili domácu stravu, ale nemáte každý deň čas variť? Vyhraďte si počas týždňa dva dni, v ktorých si budete pravidelne pripravovať jedlo na viac dní dopredu. Príprava väčšieho množstva jedla väčšinou nezaberie viac času, ako je to v prípade prípravy jednej večere.

Čo získate:I pri časovo náročnom životnom štýle budete mať vždy „po ruke“ zdravé, kvalitné jedlo, o ktorom viete čo obsahuje. Vyhnete sa tak zlozvykom typu: „Hmmm čo si dám dnes na večeru? V chladničke nič nemám a chystať sa mi nič nechce, ale v špajze mám krekry a nutellu...“


Tip č. 3: Neraňajkujete? Nechutí vám, alebo iba každé ráno nestíhate? Začnite si chystať raňajky večer deň vopred. Nemusíte pripraviť celé jedlo, stačí ingrediencie, príprava jedla tak zaberie o mnoho menej času.

Čo získate:Bude sa vám oveľa lepšie vstávať, pretože sa budete tešiť na chutné zdravé raňajky, ktoré vás čakajú v chladničke. Získate energiu, ktorú budete potrebovať v nasledujúcich hodinách. Počas mrazivých zimných dní vás v pokoji zjedené teplé raňajky zohrejú a budete sa od rána cítiť oveľa lepšie.

Zdravé návyky v dennom režime

Tip č. 1: Ak neustále nestíhate a od pondelka do piatka sa iba naháňate, skúste zastaviť a premyslieť si, prečo sa vám veci vymykajú spod kontroly. Načrtnite si svoj týždenný harmonogram, pridajte jednotlivým povinnostiam a aktivitám časovú dotáciu, zhodnoťte, čo naozaj musíte robiť, chcete robiť a čo iba zabíja váš čas. Začnite si plánovať veci dopredu, stačí vo svojej hlave, nemusíte využívať papier a pero, či nejakú appku. Ak si v hlave premietnete zajtrajšok, budete vedieť, čo vás čaká a lepšie sa tak pripravíte na čokoľvek.

Čo získate: Získate pocit, že svoj život držíte pevne vo svojich rukách. Organizáciou času a prípravou na zajtrajšok vám zostane viac času pre seba, alebo vašich blízkych. Znížite počet nepredvídateľných situácií na minimum, čo bude mať za následok nižšie množstvo stresu, ktorý budete počas dňa zažívať.


Tip č. 2: Ak máte pocit, že žijete len pre prácu alebo pre iných ľudí, začnite byť viac sebeckí. Vyhraďte si pre seba denne aspoň 30 minút, ktoré budú patriť iba vám. Či už pôjdete na prechádzku alebo si zacvičíte, prečítate si zopár strán z knihy, ktorú ste už dávno chceli začať čítať, alebo si len zdriemnete – bude to váš čas.

Čo získate: Odreagujete sa od všetkých povinností, zregenerujete fyzicky a psychicky, budete sa cítiť šťastnejšie.


V ďalších článkoch sa dozviete konkrétnejšie tipy, ako si osvojiť zdraviu prospešné zvyky z viacerých oblastí vášho života.

Sledujte nás na:
www.smart-trening.sk
www.fitfabrik.sk

Ak sa chcete inšpirovať príbehmi iných ľudí, ktorým sa vďaka novým zvykom podarilo zmeniť svoj život, odporúčam knihu SILA ZVYKU

Odporúčaná literatúra:


Ak uprednostňujete E-book a čítanie v angličtine, nižšie je link  aj na jej kindle verziu- THE POWER of HABIT.

Mgr. Juraj Bežák, PhD.
Autor: Mgr. Juraj Bežák, PhD.
Spoluzakladateľ portálu smart-trening.sk. Profesionálny tréner s desaťročnou trénerskou praxou.


Podobné články

Naspäť to hore