Táto internetová stránka používa súbory cookies na zlepšenie poskytovaných služieb. Pokračovaním používania stránky s tým súhlasíte ...

Prečo by ste mali začať so silovým tréningom už dnes

prečo silový tréningDoba sa zmenila, posilňovne dnes voláme fitness a wellness centrá. Silový tréning už nie je výhradne iba pre vyznávačov kulturistiky. Čoraz viac sa silový tréning spája nielen s formovaním postavy, ale aj s udržiavaním resp., prinavrátením zdravia. Silový tréning je zároveň prevenciou civilizačných chorôb aj ich liekom. Liekom budúcnosti.

10 rokov pozadu

V roku 2007 som počas leta pracoval v športovom kempe v USA, kde som spoznal veľa skvelých ľudí so slovenskými koreňmi. Jednými z nich boli Milan Trnka a jeho žena Pauline, s ktorými som stále v kontakte. Milan, dnes už 84 ročný pán, bol v mladosti vynikajúci gymnasta prezývaný „Superman“. Veľmi rád som sa s ním rozprával najmä o športe a o Slovensku. Bol zvedavý, ako to u nás vyzerá, ako to u nás funguje. Keďže na Slovensku prežil iba svoje detské roky a spoločne s rodičmi emigroval do USA, bol rád, že môže „oprášiť“ svoju naozaj starú slovenčinu.

Pri jednom z rozhovorov mi spomenul, že chodia spoločne s manželkou pravidelne do fitness centra. Pamätám si, že som bol prekvapený, že ľudia v ich veku majú členstvo vo fitness klube.

silový tréning už dnes west chester 2012Pauline Trnka & Milan "Superman" Trnka, Anička & ja (West Chester, rok 2012)

Neskôr v roku 2012 sme ich s (vtedy ešte priateľkou, dnes už mojou manželkou) Aničkou navštívili vo West Chesteri (Pennsylvania, USA). Jedným z bodov programu našej niekoľkodennej návštevy Trnkovcov bol aj spoločný tréning v „ich fitness klube“ (ako ho oni nazývali).

Keď sme prišli na parkovisko pred „ich fitness klub“, myslel som si, že sme zastavili pred stredne veľkým nákupným centrom. „Ich fitness klub“ acac je najväčším fitness centrom aké som kedy navštívil. Jeho súčasťou sú okrem fitness časti aj dva vonkajšie a tri vnútorné bazény, niekoľko sál pre skupinový tréning, vnútorná bežecká dráha, basketbalové ihrisko, klubovňa pre hráčov kariet, reštaurácia a ktovie ešte čo...bolo to naozaj obrovské, ale to ma až tak neprekvapilo...na to som si už v Amerike akosi zvykol.

Čo ma najviac prekvapilo, boli ľudia, ktorí „v ich klube“ cvičili. Presnejšie povedané ich vek. Toľko cvičiacich ľudí v neskorom dôchodkovom veku som ešte nikdy predtým nevidel. Vlastne, dovtedy som nikdy predtým v posilňovni na Slovensku nestretol žiadneho dôchodcu – ak nerátam paniu z recepcie z posilňovne v kultúrnom dome v Dubnici n/V, kde som chodil ešte za mojich stredoškolských čias :-)

Spomínam si na jednu starenku, ktorú mi Pauline predstavila. Bola to pani okolo osemdesiatky na vozíčku po mozgovej porážke, ktorá sa dávala dokopy s jej osobným trénerom. Naozaj som si pripadal ako v inom svete, rozmýšľal som, koľko asi potrvá, kým aj u nás na Slovensku budú dôchodcovia cvičiť s osobnými trénermi, alebo aspoň cvičiť...už nie v posilňovniach, ale fitness centrách.

Dnes sa pomaly končí rok 2017, a to nad čím som desať rokov dozadu pri rozhovoroch s Milanom s obdivom krútil hlavou, je dnes realitou už aj na Slovensku. Ba čo viac, je to realitou v našej malej Dubnici.

V „našom klube“ Fitfabrik sa môžete bežne stretnúť s dôchodcami rozvíjajúcimi stabilitu bedrových kĺbov „single leg deadliftmi“, alebo dôchodkyňami pracujúcimi na ich mobilite „active leg raisemi“.

Zatiaľ ich nie je veľa, ale sú tu. Za čo som nesmierne šťastný, pretože to hovorí o pokroku v myslení našej spoločnosti.

prečo silový tréning pani MariaPani Mária vo veku 65 rokov počas silového tréningu vo FitFabrik tréningovom centre

Zabudnite na kulturistiku a fitness, silový tréning je nielen o kráse tela, ale najmä o zdraví

V minulosti boli posilňovne navštevované výhradne ľuďmi, ktorí chceli vďaka silovému tréningu pracovať na svojom zovňajšku – na svojej postave. Drvivá väčšina cvičiacich boli muži. Posilňovne boli oblepené plagátmi kulturistov, ktoré mali motivovať mladých mužov k budovaniu objemného svalstva. Cvičiacich žien bolo minimum, boli akousi raritou v „nepísanom mužskom území.“

Čo sa zmenilo dnes? V prvom rade, silovému tréningu sa venuje omnoho viac žien, ako kedykoľvek predtým. Ženy zistili, že silového tréningu sa nemusia báť. Zistili, že pravidelným silovým tréningom sa z nich nestanú “mužatky“ s obrovskými ramenami a širokými chrbtami, ale budú z nich ženy s veľmi peknými, ženskými postavami.

Ženský silový tréning sa stal „trendy“ najmä vďaka sociálnym sieťam ako instagram, kde z mnohých dovtedy nešportovkýň sa stali #fitnessgirls... Čo je super, pretože ak sociálna sieť dokáže dostať do pohybu toľko žien a mladých dievčat, jej tvorcovia by si zaslúžili Nobelovu cenu za zdravie a skrášlenie sveta (samozrejme, ak by sa taká udeľovala (-: )

Kým ženský silový tréning je skôr trendom, ktorý možno vydrží a možno nie, skutočnou pozitívnou zmenou je, že o silový tréning sa začali zaujímať ľudia nehľadajúci krásu tela, ale najmä zdravie. Ide o ľudí, ktorí si uvedomili, že vďaka silovému tréningu si môžu zdravie udržať alebo obnoviť. Mnohí zistili, že bolesti v chrbte či v kĺboch je možné odstrániť správne nastaveným silovým programom. Uvedomili si že:

Úroveň svalovej sily, kĺbovej pohyblivosti a motorickej kontroly sú jedným z najvýznamnejších prediktorov udržania si zdravia v neskoršom veku.

Je to jednoduché:

  • Stratou svalovej sily sa zároveň znižuje svalová flexibilita – svaly sa skrátia a stuhnú.
  • Skrátením svalov dochádza k obmedzeniu kĺbovej pohyblivosti a tým pádom aj výraznému zníženiu motorickej kontroly.
  • Nižšia motorická kontrola znamená vyššie riziko chronického poškodenia kĺbov a chrbtice a rovnako aj akútneho zranenia napr. pád.
silový tréning cesta životom

Silový tréning je jednou z najlepších foriem prevevencie a zároveň aj liekom civilizačných ochorení.


Silový tréning ako liek na automatizáciu našej spoločnosti

Ak len trochu sledujete dianie okolo seba a sem tam si prečítate niečo málo o tom ako bude fungovať svet a spoločnosť budúcnosti, isto viete, že ľudskú prácu čoraz viac nahrádzajú stroje.

Takzvaná automatizácia je krokom vpred pre naše pohodlie, ale zároveň ďalším krokom vzad pre naše zdravie. Malo by to byť tak, že vďaka strojom by sme mali mať stále viac a viac voľného času, ale asi sami viete, že tak to nefunguje – ľudia vo vyspelých krajinách sú pod veľkým pracovným stresom, ktorý v minulosti nemal obdoby.

Preto ľudia, ktorí cvičia ani nie tak pre výzor, ale najmä kvôli zdraviu, hovoria o silovom tréningu ako o „zázračnom lieku.“ Dovolím si tvrdiť, že silový tréning tak, ako ho ponímajú „uvedomelí ľudia dneška“ určite nie je dočasný „boom“, alebo módny výstrelok. Silový tréning je naozaj liekom budúcnosti (automatizácie, ktorá je všadeprítomná a bude čoraz všadeprítomnejšia) a tí, ktorí sa ním začnú „liečiť“ už teraz sa vyhnú problémom v neskoršom veku – v čase, keď si budú chcieť konečne zaslúžene oddýchnuť a užívať si život naplno – na dôchodku.

Či chceme, alebo nie, pohyb musí zostať súčasťou života každého z nás, tak ako dýchanie, príjem potravy a spánok. Bez pohybu naše telo umiera – nie síce tak rýchlo, ako keby prestaneme dýchať, jesť alebo spať, ale skutočne bez pohybu sa úroveň nášho zdravia výrazne znižuje. O civilizačných chorobách, ktoré výrazne podporuje práve nedostatok pohybu, vám myslím, nemusím písať.

V najbližších článkoch s touto tematikou budem písať o tom:
- ako si nájsť čas na pohyb aj pri náročnom časovom harmonograme,
- ako si spraviť samodiagnostiku vlastného tela.

Sledujte nás aj naďalej na:
www.smart-trening.sk

Ak sa chcete dozvedieť viac o našich službách v oblasti osobného tréningu, kliknite pre viac informácií tu.

Mgr. Juraj Bežák, PhD.
Autor: Mgr. Juraj Bežák, PhD.
Spoluzakladateľ portálu smart-trening.sk. Profesionálny tréner s desaťročnou trénerskou praxou.


Podobné články

Naspäť to hore